søndag 23. oktober 2011

Armbånd av perler og knapper


Før om åra lagde jeg masse smykker.
Det blir lite av det nå for tiden, når ReVinylene 
mine får full oppmerksomhet.

Men her om dagen fikk jeg skikkelig smykkeinnspirasjon
igjen inne hos byBjor. Det var så deilig!

Dette er noe som ungene
fint klarer å lage også.

Her er armbåndene jeg lagde
i inspirasjonsrusen.


Du trenger:

Elastisk smykkestrikk
(jeg har brukt gjennomsiktig)
Perler
Knapper
Lim 
Saks


Slik gjør du:

Tre perlene og knappene på strikken
Mål på armen din for å se at armbåndet passer
Ta en omgang til med strikken gjennom perlene/knappene
Lag en dobbelknute på strikken
Klipp av ca en cm utenfor knuten
Ha lim på knuten
Når limet er tørket, klipper du av strikken helt inntil knuten
Dra litt i strikken, slik at knuten blir gjemt under en perle

NB:
Strikken er jo elastisk og kanskje må den være litt strammere enn hva du tror.
Litt avhengig av tyngden på perlene dine


Nå har du et flott armbånd til 
deg selv, eller kanskje en gave til en venninne.

Tips 1:
Unngå superlim 
Det blir sprøtt etterhvert, slik at knuten kan løsne
 Lim jeg foretrekker, er tokomoponent Alarditt 
fra Jernia og E 6000 fra Etsy

Tisp 2:
Ikke klipp strikken av rullen, men tre perlene
inn mot rullen. Da unngår du at de triller av igjen. Klipp
først av når du er klar til å knyte knute etter to omganger

Tips 3:
Strikk og perler får du kjøpt i hobbybutikker 
på nettet eller i nærheten av der du bor

Jeg liker å bruke en perlenål som er splittet på midten og en perlematte,
men du kan veldig fint lage et slikt armbånd uten de hjelpemidlene
 
Hilde med bloggen Hildemor viser 
også en fin SDS med strikkarmbånd

Siw for LidenSkapelse

Ingen kommentarer: